RTL Nederland

Kroongetuige app

Android en iOS gaming app en content

Negen BN’ers kruipen in het nieuwe tv-programma ‘Kroongetuige’ in de huid van rechercheur om de moord op te lossen, en heel Nederland doet met hen mee! Kroongetuige is een prachtig voorbeeld van gamification, storytelling, en branded content. Crime scene reality, mét een spannende whodunnit!?

Programma
RTL ontwikkelt het programma Kroongetuige, wekelijks te zien op RTL4. In de serie lopen feit en fictie door elkaar: in een geënsceneerd verhaal in Zweedse plaatsje moeten negen BN’ers codes ontsluiten, raadsels oplossen, een seriemoordenaar vinden én ontdekken wie de Kroongetuige onder de rechercheurs is: degene die het onderzoek probeert te saboteren. 

App
Als extensie van het programma kan heel Nederland meespeuren via de Kroongetuige App. Hierin maak je je eigen proces verbaal op, verzamel je bewijsmateriaal en kies je je eigen Kroongetuige. Daarnaast krijgen spelers extra aanwijzingen en achtergrondinformatie door puzzels op te lossen en opdrachten uit te voeren.

Gamification
Games zorgen voor engagement en entertainment binnen een brede doelgroep. Door middel van mobile app-gaming kan IntoApps aantrekkelijke branded content maken die leidde tot een grote social aantrekkingskracht. Bovendien zorgt het game-aspect voor lang en intensief contact met de doelgroep van Kroongetuige. 

Cijfers en feiten
Volgens mobile attribution company Tune is het engagement dat wordt gecreëerd met een game, vele malen sterker dan muziek en entertainment. Daarnaast zijn gamers blij dat ze door de producent van de game uitgedaagd én geholpen worden. Het inzetten van een in app-game zorgde voor nieuwe platformen en social cohesie, die door fans zelf werden opgezet.

Suzuki
Naast de BN’ers heeft ook automerk Suzuki een grote rol in Kroongetuige. Als sponsor van het programma levert Suzuki drie Vitara’s aan het gloednieuwe rechercheteam. De auto’s komen goed tot hun recht in het Zweedse landschap en zijn volwaardige figuranten. Ook in de app worden de allroaders in het zonnetje gezet, door ze te betrekken bij verschillende mini-games. 

Video
Voor de commercial en beelden bij het programma en de app, reist IntoApps naar Zweden voor de mooiste beelden. 

Data
Gedurende de eerste twee seizoenen is de app al ca. 150.000x gedownload. 

Kroongetuige in de pers. 

Meer weten? Neem contact op.