Voor de Vlaamse Stichting Verkeerskunde ontwikkelde IntoApps de Rijbewijzer. De Rijbewijzer mobiele app voor iOS en Android ondersteunt de leerlingen en lesgever bij het behalen van het rijbewijs in België. Aan de hand van een divers aanbod aan oefeningen maakt de leerling op een speelse en informatieve manier kennis met het autorijden. De ideale online voorbereiding voor het snel behalen van het rijbewijs.
Aanleiding
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts kondigde aan dat hij de gratis rij-opleiding op scholen af gaat schaffen en wil vervangen door digitale alternatieven. Rijbewijzer is daar de concrete uitwerking van. De verscherping van de eisen voor de rij-opleiding past in het streven van de Vlaamse regering om het aantal verkeersdoden fors te verminderen. “We willen ervoor zorgen dat men de goede praktijken doorgeeft en ouders of andere begeleiders een goede omkadering hebben en de beste praktijken doorgeven.”
Digitalisering lesstof
Aan de hand van de mobiele app is het offline lesmateriaal van VSV omgezet naar easy to use online leeromgeving waarin leerlingen, begeleiders en ouders samenwerking in het behalen van het rijbewijs door de leerling. Op deze manier probeert VSV te voorzien in de behoefte aan digitaal en toegankelijk lesmateriaal.
Gedegen opbouw oefening
De app neemt de leerling bij de hand als het gaat om het ontdekken van de verschillende fases bij het leren autorijden. De app heeft de oefeningen ingedeeld in de volgende categorieen:
De oefeningen kennen een goed doordachte opbouw die aansluit bij de gestage progressie die een leerling boekt.
Informatief & Action based
De leerling heeft de mogelijkheid om vrijblijvend de lesstof te raadplegen middels de informatie tab. Maar er is ook de mogelijkheid om geautomatiseerde of samengestelde rijlessen te volgen. Binnen een rijles wordt er een set van zeven (nog niet afgeronde) oefeningen voorgelegd.
Beoordeling
In de app is er de mogelijkheid om de behandelde oefeningen van de leerling te voorzien van een ster beoordeling (0 tot 4 sterren). Afhankelijk van het gezelschap worden de leerling, ouder en/of lesgever gevraagd een beoordeling te verwerken. Is de score twee sterren of hoger? Dan wordt de oefening gecategoriseerd al behandeld.